De kracht van woorden

Hoe vertel je een goed verhaal? Bekijk deze ontroerende video en je ziet wat het verschil is tussen een gewone tekst en een goed verhaal.

Een blinde, dakloze man zit naast een bord waar een tekst op staat. Niemand let op hem. Een vrouw komt voorbij en verandert de boodschap op zijn bord. Bekijk wat dan gebeurt:


Welke voordelen heeft content marketing voor jouw organisatie?

Content marketing is populair. Want een structurele dialoog aangaan met je doelgroep via aansprekende content is veel effectiever en kost vaak aanzienlijk minder dan het pushen van reclameboodschappen via advertenties. Uit onderzoek van het Amerikaanse Content Marketing Insititute blijkt dat negen van de tien bedrijven actief is met content marketing. Maar ook non-profit organisaties kunnen veel bereiken door het maken van aansprekende content .

Wat is content marketing?

Content marketing is het creëren en verspreiden van informatie die jouw doelgroep interessant, leerzaam, informatief en onderhoudend vindt en wil delen met anderen. Bij content marketing praat je met mensen; niet tegen mensen. Het verspreiden van content gebeurt het meest via artikelen, social media, blogs en digitale nieuwsbrieven. Maar ook video’s, white papers, infographics en webinars zijn bijzonder populair.

Goede content begint met een kleurrijk verhaal

Holy grail?

Maar wat kan content marketing nu concreet opleveren voor je organisatie? De voordelen op een rij:

1. Bestaande relaties behouden
Bestaande klanten behouden is veel effectiever dan nieuwe klanten werven. Als je waardevolle, uitnodigende content ontwikkelt raak je in dialoog met jouw relaties Door goed te luisteren en hun wensen en problemen structureel te vertalen naar relevante content sta je niet alleen op het netvlies van jouw relaties, maar word je ook beloond met hun loyaliteit.

2. Nieuwe relaties
Aansprekende content wordt gelezen en bekeken en nodigt uit tot reactie. Maar het gaat vaak nog een stapje verder. Want lezers en kijkers delen jouw artikel, video, whitepaper of infographic vaak ook met hun eigen relaties. Vooral via social media. Zo maak je van de lezers van jouw blog of de bezoekers van jouw website ambassadeurs. Met als resultaat: meer website bezoekers, meer potentiële klanten, een hogere naamsbekendheid etc.

3. Een betrouwbare reputatie
Door het publiceren van relevante, hoogwaardige content word je gezien als expert op jouw vakgebied. Zo bouw je vertrouwen op en leg je de basis voor een goede reputatie bij stakeholders zoals (potentiële) klanten, leveranciers en werknemers.

4. Een beter inzicht in de wensen van je doelgroep
Goede content zorgt voor dialoog. Door met jouw doelgroep te praten en vragen te stellen kan je erachter komen waar ze behoefte aan hebben. En via goed luisteren kom je te weten met wat voor problemen ze worstelen. Door hier goed op in te spelen ben je beter in staat producten en diensten te ontwikkelen die nauwkeurig afgestemd zijn op de wensen van jouw klanten.

5. Een betere concurrentiepositie
Door boeiende content te ontwikkelen val je op en word je gezien als betrouwbaar, deskundig, innovatief, servicegericht etc. Goede content zorgt er dus voor dat je een streepje voor hebt op jouw concurrenten.

6. Een betere vindbaarheid via zoekmachines
Relevante content is het belangrijkste criterium voor zoekmachines. Als jouw lezers je interessant vinden, vinden zoekmachines dat ook. Door regelmatig hoogwaardige content te ontwikkelen en die te delen via jouw website, nieuwsbrief, social media en dergelijke, kan je jouw Google-ranking (en dus jouw online-vindbaarheid) aanzienlijk verbeteren.

7. Nieuwe producten/diensten testen
Via content marketing kan je prima nieuwe ideeën uittesten of producten pretesten. Op een laagdrempelige, goedkope manier en zonder al te veel risico te lopen. Door gerichte feedback te vragen kun je ontdekken wat wel en wat niet aanslaat bij jouw doelgroep.

8. Partners vinden om mee samen te werken
Als je content ontwikkelt waarmee je jouw deskundigheid etaleert, naamsbekendheid vergroot en waardoor je beter vindbaar bent, val je eerder op bij potentiële partners of mogelijke financierders.

Kansen

Goede content is king. Zeker in tijden waarin elk dubbeltje omgedraaid moet worden en we overspoeld worden met informatie die bol staat van nietszeggende reclameboodschappen. Door een structurele dialoog aan te gaan met je doelgroep via uitnodigende, waardevolle content, kan je veel bereiken. Ook als non-profit organisatie.

Zijn er nog meer voordelen? Of hulp nodig bij het ontwikkelen van jouw content marketing? Reageer dan hieronder.


Hoe maak je onderscheidende content? 10 tips

Er is steeds meer behoefte aan goede, relevante content. Content die informeert, amuseert, voorziet in een behoefte en die open staat voor input van anderen. De tijd van het eenzijdig pushen van reclameboodschappen is definitief voorbij.

Goede content begint bij goed luisteren, leren en interpreteren. En daarna natuurlijk reageren. Op het juiste moment, via verschillende kanalen en via inhoud die aansluit bij de behoefte van je doelgroep. Op die manier krijg je content die waardevol is en die mensen willen verrijken en met anderen willen delen. Een aantal tips:

1. Kruip in de huid van je klant/doelgroep. Probeer hem te doorgronden. Via met name sociale media kan je erachter proberen te komen aan welke informatie, producten of diensten hij (of zij) behoefte heeft. Maar ook wat hem beweegt, hoe hij denkt, hoe je hem kan helpen, hoe je hem het best kunt bereiken etc.

2. Maak content op maat. Houd rekening met je doelgroep en het medium waarop je de content verspreidt en zorg voor een goede timing. Er zijn veel manieren om met je doelgroep in contact te komen: van een traditionele folder of een webpagina, tot aan een LinkedIn-profiel, YouTube- filmpjes, Twitterberichten, e-zines, white papers, blogberichten, of mobiele app’s.

3.  Zorg dat je content goed op elkaar aansluit en elkaar versterkt.

4. Goede content is leerzaam, onderhoudend, amusant, relevant, eerlijk, en voorziet in een bepaalde behoefte. Wees geen grijze muis. Durf je te onderscheiden van je concurrenten. Maak content met een ziel en een persoonlijkheid. Vertel een goed verhaal. Daarmee val je op en bind je mensen aan je.

5. Zorg eerst voor inhoud die interessant is voor je doelgroep en bedenk dan pas hoe je bericht het best gevonden kan worden via zoekmachines en dergelijke.

 

6. Goede content bedenken valt niet altijd mee. Een paar tips ter inspiratie:

  • geef informatie over belangrijke ontwikkelingen en trends in jouw branche;
  • schrijf over een bepaald probleem waar je doelgroep mee zit en geef daarvoor praktische oplossingen;
  • maak een lijstje met handige tips over een product, dienst of relevant onderwerp;
  • geef je mening of analyse over een bepaald onderwerp, product, interessante ontwikkeling e.d.;
  • maak een video waarbij je uitlegt hoe een product of dienst werkt, of interview een tevreden, succesvolle klant;
  • hou een enquête onder je bezoekers en schrijf een artikel over de resultaten;
  • geef links/tips waar mensen goede informatie kunnen vinden over een bepaald onderwerp;
  • beantwoord veelvoorkomende lezersvragen en vraag andere lezers om actief bij te dragen aan de oplossing daarvan;
  • ga op zoek naar partners (organisaties waar je mee samenwerkt e.d.) en wissel content met elkaar uit.

7.  Mensen lezen geen complete webteksten maar zappen eerst door een tekst om te bepalen of het interessant is. Zorg daarom dat je teksten goed scanbaar zijn,  dus:

  • schrijf zo bondig mogelijk;
  • maak korte zinnen en alinea’s;
  • werk één onderdeel per alinea uit;
  • maak duidelijke (informatieve en motiverende) koppen en tussenkoppen;
  • zet de belangrijkste informatie bovenaan;
  • zorg dat belangrijke dingen eruit springen. Bijvoorbeeld door kleurgebruik, woorden vet of cursief maken, door gebruik te maken van hyperlinks, opsommingstekens, bullets en dergelijke;
  • gebruik zo min mogelijk moeilijke woorden.

8.  Maak een voorraadje met content, zodat je regelmatig met nieuwe dingen komt die interessant zijn voor je doelgroep. Daarmee scoor je ook beter bij zoekmachines.

9.  Hergebruik goede informatie. Verzamel bijvoorbeeld je best gelezen/bekeken content en maak daar een e-zine of nieuwsbrief van.

10.  Voordat mensen een dienst willen of een product kopen, gebruiken ze meestal het web om zich te informeren. Investeer daarom ook in interessante educatieve informatie. Hoogwaardige educatieve content zorgt voor een goede naam en reputatie. En bovendien voor een hogere paginaranking in Google.

 Nog meer tips? Of hulp nodig bij jouw content marketing? Laat het  weten!


Communiceren kan je leren!

Communiceren is een ingewikkeld proces. Mensen communiceren met woorden, maar ook een groot deel via lichaamstaal. Dat heet metacommunicatie met een duur woord. Dat je dat gecompliceerde proces van praten, kijken, luisteren, reageren en interpreteren al vroeg onder de knie kan hebben, bewijst onderstaande video van twee kleine peuters. Ze hebben de grootse lol  samen en begrijpen elkaar volkomen, zonder woorden te gebruiken.
De wereld zou een stuk mooier zijn als een hoop volwassenen deze gaven ook zo goed zouden beheersen…