Content marketing is populair. Want een structurele dialoog aangaan met je doelgroep via aansprekende content is veel effectiever en kost vaak aanzienlijk minder dan het pushen van reclameboodschappen via advertenties. Uit onderzoek van het Amerikaanse Content Marketing Insititute blijkt dat negen van de tien bedrijven actief is met content marketing. Maar ook non-profit organisaties kunnen veel bereiken door het maken van aansprekende content .
Wat is content marketing?
Content marketing is het creëren en verspreiden van informatie die jouw doelgroep interessant, leerzaam, informatief en onderhoudend vindt en wil delen met anderen. Bij content marketing praat je met mensen; niet tegen mensen. Het verspreiden van content gebeurt het meest via artikelen, social media, blogs en digitale nieuwsbrieven. Maar ook video’s, white papers, infographics en webinars zijn bijzonder populair.
Holy grail?
Maar wat kan content marketing nu concreet opleveren voor je organisatie? De voordelen op een rij:
1. Bestaande relaties behouden
Bestaande klanten behouden is veel effectiever dan nieuwe klanten werven. Als je waardevolle, uitnodigende content ontwikkelt raak je in dialoog met jouw relaties Door goed te luisteren en hun wensen en problemen structureel te vertalen naar relevante content sta je niet alleen op het netvlies van jouw relaties, maar word je ook beloond met hun loyaliteit.
2. Nieuwe relaties
Aansprekende content wordt gelezen en bekeken en nodigt uit tot reactie. Maar het gaat vaak nog een stapje verder. Want lezers en kijkers delen jouw artikel, video, whitepaper of infographic vaak ook met hun eigen relaties. Vooral via social media. Zo maak je van de lezers van jouw blog of de bezoekers van jouw website ambassadeurs. Met als resultaat: meer website bezoekers, meer potentiële klanten, een hogere naamsbekendheid etc.
3. Een betrouwbare reputatie
Door het publiceren van relevante, hoogwaardige content word je gezien als expert op jouw vakgebied. Zo bouw je vertrouwen op en leg je de basis voor een goede reputatie bij stakeholders zoals (potentiële) klanten, leveranciers en werknemers.
4. Een beter inzicht in de wensen van je doelgroep
Goede content zorgt voor dialoog. Door met jouw doelgroep te praten en vragen te stellen kan je erachter komen waar ze behoefte aan hebben. En via goed luisteren kom je te weten met wat voor problemen ze worstelen. Door hier goed op in te spelen ben je beter in staat producten en diensten te ontwikkelen die nauwkeurig afgestemd zijn op de wensen van jouw klanten.
5. Een betere concurrentiepositie
Door boeiende content te ontwikkelen val je op en word je gezien als betrouwbaar, deskundig, innovatief, servicegericht etc. Goede content zorgt er dus voor dat je een streepje voor hebt op jouw concurrenten.
6. Een betere vindbaarheid via zoekmachines
Relevante content is het belangrijkste criterium voor zoekmachines. Als jouw lezers je interessant vinden, vinden zoekmachines dat ook. Door regelmatig hoogwaardige content te ontwikkelen en die te delen via jouw website, nieuwsbrief, social media en dergelijke, kan je jouw Google-ranking (en dus jouw online-vindbaarheid) aanzienlijk verbeteren.
7. Nieuwe producten/diensten testen
Via content marketing kan je prima nieuwe ideeën uittesten of producten pretesten. Op een laagdrempelige, goedkope manier en zonder al te veel risico te lopen. Door gerichte feedback te vragen kun je ontdekken wat wel en wat niet aanslaat bij jouw doelgroep.
8. Partners vinden om mee samen te werken
Als je content ontwikkelt waarmee je jouw deskundigheid etaleert, naamsbekendheid vergroot en waardoor je beter vindbaar bent, val je eerder op bij potentiële partners of mogelijke financierders.
Kansen
Goede content is king. Zeker in tijden waarin elk dubbeltje omgedraaid moet worden en we overspoeld worden met informatie die bol staat van nietszeggende reclameboodschappen. Door een structurele dialoog aan te gaan met je doelgroep via uitnodigende, waardevolle content, kan je veel bereiken. Ook als non-profit organisatie.
Zijn er nog meer voordelen? Of hulp nodig bij het ontwikkelen van jouw content marketing? Reageer dan hieronder.