Er is steeds meer behoefte aan goede, relevante content. Content die informeert, amuseert, voorziet in een behoefte en die open staat voor input van anderen. De tijd van het eenzijdig pushen van reclameboodschappen is definitief voorbij.
Goede content begint bij goed luisteren, leren en interpreteren. En daarna natuurlijk reageren. Op het juiste moment, via verschillende kanalen en via inhoud die aansluit bij de behoefte van je doelgroep. Op die manier krijg je content die waardevol is en die mensen willen verrijken en met anderen willen delen. Een aantal tips:
1. Kruip in de huid van je klant/doelgroep. Probeer hem te doorgronden. Via met name sociale media kan je erachter proberen te komen aan welke informatie, producten of diensten hij (of zij) behoefte heeft. Maar ook wat hem beweegt, hoe hij denkt, hoe je hem kan helpen, hoe je hem het best kunt bereiken etc.
2. Maak content op maat. Houd rekening met je doelgroep en het medium waarop je de content verspreidt en zorg voor een goede timing. Er zijn veel manieren om met je doelgroep in contact te komen: van een traditionele folder of een webpagina, tot aan een LinkedIn-profiel, YouTube- filmpjes, Twitterberichten, e-zines, white papers, blogberichten, of mobiele app’s.
3. Zorg dat je content goed op elkaar aansluit en elkaar versterkt.
4. Goede content is leerzaam, onderhoudend, amusant, relevant, eerlijk, en voorziet in een bepaalde behoefte. Wees geen grijze muis. Durf je te onderscheiden van je concurrenten. Maak content met een ziel en een persoonlijkheid. Vertel een goed verhaal. Daarmee val je op en bind je mensen aan je.
5. Zorg eerst voor inhoud die interessant is voor je doelgroep en bedenk dan pas hoe je bericht het best gevonden kan worden via zoekmachines en dergelijke.
6. Goede content bedenken valt niet altijd mee. Een paar tips ter inspiratie:
- geef informatie over belangrijke ontwikkelingen en trends in jouw branche;
- schrijf over een bepaald probleem waar je doelgroep mee zit en geef daarvoor praktische oplossingen;
- maak een lijstje met handige tips over een product, dienst of relevant onderwerp;
- geef je mening of analyse over een bepaald onderwerp, product, interessante ontwikkeling e.d.;
- maak een video waarbij je uitlegt hoe een product of dienst werkt, of interview een tevreden, succesvolle klant;
- hou een enquête onder je bezoekers en schrijf een artikel over de resultaten;
- geef links/tips waar mensen goede informatie kunnen vinden over een bepaald onderwerp;
- beantwoord veelvoorkomende lezersvragen en vraag andere lezers om actief bij te dragen aan de oplossing daarvan;
- ga op zoek naar partners (organisaties waar je mee samenwerkt e.d.) en wissel content met elkaar uit.
7. Mensen lezen geen complete webteksten maar zappen eerst door een tekst om te bepalen of het interessant is. Zorg daarom dat je teksten goed scanbaar zijn, dus:
- schrijf zo bondig mogelijk;
- maak korte zinnen en alinea’s;
- werk één onderdeel per alinea uit;
- maak duidelijke (informatieve en motiverende) koppen en tussenkoppen;
- zet de belangrijkste informatie bovenaan;
- zorg dat belangrijke dingen eruit springen. Bijvoorbeeld door kleurgebruik, woorden vet of cursief maken, door gebruik te maken van hyperlinks, opsommingstekens, bullets en dergelijke;
- gebruik zo min mogelijk moeilijke woorden.
8. Maak een voorraadje met content, zodat je regelmatig met nieuwe dingen komt die interessant zijn voor je doelgroep. Daarmee scoor je ook beter bij zoekmachines.
9. Hergebruik goede informatie. Verzamel bijvoorbeeld je best gelezen/bekeken content en maak daar een e-zine of nieuwsbrief van.
10. Voordat mensen een dienst willen of een product kopen, gebruiken ze meestal het web om zich te informeren. Investeer daarom ook in interessante educatieve informatie. Hoogwaardige educatieve content zorgt voor een goede naam en reputatie. En bovendien voor een hogere paginaranking in Google.
Nog meer tips? Of hulp nodig bij jouw content marketing? Laat het weten!