12 Social media tips voor non-profit organisaties

Websites en e-mail blijven de belangrijkste communicatiemiddelen voor non-profit organisaties. Maar social media zijn aan een inhaalslag bezig. Social media zijn echter geen wondermiddel. Wel bieden ze goede mogelijkheden om de dialoog aan te gaan met (potentiële) cliënten, (potentiële) medewerkers, online opinieleiders, opdrachtgevers en dergelijke. Ook kan je de betrokkenheid en loyaliteit van je doelgroepen versterken via sociale media.

Veel organisaties zoeken naar mogelijkheden om social media succesvol in te zetten als communicatiemiddel. Hieronder een aantal praktische tips:

  1. Kijk eerst eens rustig rond op de verschillende social media. Zoek uit waar je doelgroep en de opinieleiders online actief zijn en kijk goed hoe collega-organisaties  het aanpakken. Neem niet deel omdat het in de mode is of omdat anderen het doen. Maar stel jezelf concrete, meetbare doelen en bepaal daarna hoe je het verder gaat aanpakken (maak dus een social media strategie).
  2. Actief worden op social media kost relatief weinig geld. Maar succesvol communiceren via social media kost wel tijd en vereist flink wat kennis en betrokkenheid. Zorg dat je deze zaken in voldoende mate in huis hebt en maak iemand verantwoordelijk hiervoor.
  3. Door goed te luisteren naar je doelgroepen en structureel te werken aan vertrouwen en loyaliteit via social media, zullen veel mensen graag bereid zijn daar met anderen over te praten. Het resultaat: perfecte online ambassadeurs voor je organisatie.
  4. Deel je kennis met anderen. Geef ruimhartig informatie, goede tips en leuke weetjes weg. Waardevolle, interessante content levert tevreden cliënten en online-ambassadeurs op.
  5. Gebruik geen jargon maar mensentaal. En ga de dialoog aan; maak contact en onderhoud die contacten. Zo bind je mensen aan je.
  6. Via sociale media kun je er achter komen wat je doelgroep wil en hoe ze over je denken. Luister goed, reageer op tijd, wees professioneel en inhoudelijk en neem actief deel aan (relevante) chats. Wees open en eerlijk; durf toe te geven dat je fout zit en leer van je fouten.
  7. Social media scoren steeds hoger in zoekmachines. Door gebruik te maken van de juiste zoekwoorden op je social media profiel kom je hoger in de Google-ranking.  Gebruik daarvoor bijvoorbeeld de Keywordplanner van Google. Ook door regelmatig nieuwe berichten te plaatsen via Facebook, Twitter, LinkedIn,  Youtube, Pinterest of via blogs, kun je je ranking verhogen. Dit levert extra bezoekers op naar je social media en je website.
  8.  Maak zo veel mogelijk gebruik van video’s en foto’s (voorzien van goede titels en steekwoorden). Deze zorgen ervoor dat je beter en sneller opvalt. Daarnaast kunnen ze je zoekmachine-ranking aanzienlijk verbeteren.
  9.  Zorg dat je goed te vinden bent, maar dring jezelf niet op.
  10. Via social media kun je heel goed specifieke doelgroepen benaderen en daarmee een relatie opbouwen. Door bijvoorbeeld op meerdere sociale netwerken actief te zijn of met meerdere profielen te werken kan je je richten op verschillende doelgroepen.
  11. Een groot gedeelte van wat we leren gebeurt informeel (en dus niet via cursussen en trainingen en dergelijke). Door hun informele karakter zijn social media ook goed inzetbaar als middel om mensen iets te leren.
  12. Stem je (mobiele) website en de sociale media waarop je actief bent goed op elkaar af, zodat ze elkaar versterken.