Weinig budget? Investeer in social media!

Middelgrote en kleine organisaties bezuinigen vaak als eerste op hun marketing- of communicatiebudget als het economisch wat minder gaat. Is dat terecht? Wel als je je geld uitgeeft aan dure advertentiecampagnes, een website die nauwelijks bezoekers trekt of aan middelen die bol staan van de borstklopperij. Dat soort zaken levert je bedrijf immers weinig tot niets op. Maar onbekend maakt onbemind. Dus daarom wil je graag op het netvlies staan van je klanten/doelgroepen. Social media zijn daar heel geschikt voor. Zeker bij een beperkt budget. Voorwaarde is wel dat je kiest voor een planmatige aanpak en voldoende tijd er voor vrijmaakt of expertise inhuurt.

Hoe het niet moet

Ik kom nogal eens organisaties tegen die sociale media zijn gaan gebruiken, omdat anderen dat ook deden. Ze maakten bedrijfsprofielen aan op Facebook, LinkedIn en Twitter. Vol goede moed plaatsten ze hun boodschappen op de verschillende sociale media platforms. Helaas werd het daarna vaak oorverdovend stil: nauwelijks bezoekers, volgers, reacties of likes. Laat staan extra opdrachten of klanten. Gelukkig kan dat ook anders. Daarom een paar praktische tips hoe je sociale media-inspanningen wèl resultaat kunnen opleveren:

Waarom social media?

Vraag je af waarom je sociale media gaat gebruiken. Wil je meer bezoekers trekken naar je website? Of wil je een relatie opbouwen met (potentiële) klanten, cliënten of opdrachtgevers? Meer abonnees voor je nieuwsbrief misschien? Een hogere Google-ranking? Of bijvoorbeeld meer inzicht in de wensen en behoeften van je doelgroep, zodat je daar beter op in kunt spelen? Stel jezelf dus concrete, liefst meetbare doelen als onderdeel van een gericht sociaal media plan.

Waarom het zinvol is social media te gebruiken bij weinig budget

Wie wil je bereiken?

Bepaal met wie je in contact wilt komen en probeer erachter te komen op welke sociale media die mensen actief zijn. Kijk bijvoorbeeld hoe je concurrenten het aanpakken. Vraag aan je klanten welke sociale media ze gebruiken. Of ga bijvoorbeeld op zoek naar opinieleiders op jouw vakgebied en zoek uit in welke groepen of op welke weblogs ze berichten plaatsen. Word ook lid van die community’s en blogs en volg de conversaties daar. Probeer uit te vinden welke onderwerpen actueel zijn, hoe ze over je organisatie denken, op welke manier ze met elkaar communiceren etc.

Luisteren

Goed luisteren en observeren kan dus veel bruikbare informatie opleveren. Er zijn een aantal handige (gratis) programma’s waarmee je kan volgen hoe klanten en relaties over je denken in de social media. Bijvoorbeeld Google Alerts, Social Mention of HootSuite.

Hoe moet je het aanpakken?

Bepaal op basis van je doelstellingen en doelgroepen op welke sociale media je je gaat richten. Begin klein en leer van je fouten. Maak voldoende tijd en budget vrij om content te maken die je doelgroep aanspreekt en die uitnodigt tot reactie. Want goede content is de basis voor succes op sociale media.

Dialoog

Ga de dialoog aan met je volgers. Stel hun wensen en behoeften centraal. Luister goed, wees persoonlijk en open en reageer tijdig en professioneel. Ook op kritiek. En zorg regelmatig voor nieuwe, boeiende content, zodat je het contact intensiveert en mensen je willen blijven volgen.

Laatste tip

Stem je communicatiemiddelen goed op elkaar af, zodat ze elkaar versterken. Vertel bijvoorbeeld op je website waar je te vinden bent op de sociale media. En verwijs in de sociale media naar je website. En ten slotte: zorg dat ook je andere communicatiemiddelen, zoals je website of je digitale nieuwsbrief, voldoende interactief en wervend zijn.

Nog meer tips? Of hulp nodig bij het ontwikkelen van een effectief social media beleid voor uw organisatie? Laat het weten!

Geef een reactie

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>